Wednesday, October 23, 2013

Yang 'PERTAMA'

Bismillah..

Uish, seram sejuk je rasa nak bincang pasal cinta yang satu ni. Almaklumlah, aku pun bukan lah hamba Nya yang paling taat. Jauh sekali aku rasa untuk menghidu haruman SyurgaNya. Semalam baru je aku cakap, cinta Allah dulu. Yes.! Sekali lagi aku cakap, CINTA ALLAH DULU.! 'Dulu' tu bukan maksud aku, cinta Allah dulu-dulu pastu engkorang dapat cinta manusia sekarang. Bukan okay. Aku lempang kang. Serius sikit.! haih.

Ok sambung. Argh.! Takut nak cakap sebenarnya. Aku tak tau kenapa. Mungkin sebab aku tak terlalu baik macam yang orang sangka. Engkorang sangka aku baik ke.? haha. Ok serius. haih. Susah beno nak dapat mood serius. Erm. Aku nak cakap ni. Engkorang baca bebetul. Aku cakap ni bukan sebab aku baik sangat. Tau, tau. Anggap lah aku cakap ni sebab aku nak nasihatkan diri sendiri, sekaligus engkorang pun terkena tempias nasihat aku ni kan. Hmm. Allah. Susah beno haih.


Sejauh mana engkorang sayang Allah. Eh, jangan tanya aku. Korang je yang boleh jawab sendiri. Korang je yang tau isi hati korang. Tau banyak mana Allah sayang kita.? Sampaikan kita berbuat dosa paaaling besar pun (kecuali dosa syirik), kalau kita bertaubat masih Allah terima. Allahuakbar. Selagi mana dosa hanya antara kita dan Dia, taubatlah dengan ikhlas. Allah tau setiap isi hati hambanya. Allah berfirman, “Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya kemudian dia memohon ampun kepada Allah, nescaya dia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (An Nisaa’: 110). Tapi.! Kalau dosa kita melibatkan hati antara manusia, mohon maaf kepada yang terlibat. Keampunan orang tu sangat besar nilainya. Nampak sayang Allah.? Dia maha pengampun. So, nikmat Allah yang mana lagi nak kita dustakan.?

Jap. Yang ni bukan aku cakap sebab aku marah, bukan sebab aku rasa aku bagus, jauh skali aku nak perasan aku pasti masuk syurga. Bukan, bukan. Aku cakap ni, untuk ingatkan diri aku, ingatkan engkorang skali. Aku bukan tak pernah rasa jauh dari Allah. Aku bukan tak pernah tinggal solat. Aku bukan tak pernah lupa nikmat. Punya lah jahat. Tapi satu yang aku pasti, engkau akan sentiasa ingat Allah bila kau tak lupa solat. Setiap kali kita solat, setiap kali tu kita akan rewind balik dosa yang kita pernah buat. Baru kita tau besar mana kesalahan kita. Benda paling aku risau, bila kita leka dan alpa dengan cinta manusia. Kadang-kadang memang kita tak nampak salah kita. Aih, time tengah bercinta aku rasa semua yang kita cakap tu betul. Kita tau ape yang kita buat tu salah, tapi sebab cinta, tafsiran tu kau bolak-balikkan. Benda salah jadi betul. Kan.? Menangis bila fikir balik. Yang aku harap, aku tak pernah lupa Dia selagi aku waras. Kalau aku salah, tegur.! Aku manusia. Aku mudah alpa. Aku mudah leka.

Sudah lah. Aku tak pandai nak membebel panjang sebenarnya. Tapi aku nak jugak ingatkan diri aku, kawan2 aku, family aku, kesayangan aku. Semua lah.! Jangan tinggal solat. Kalau dah sedar kita salah, jangan lupa taubat. Niatlah yang kita taknak buat benda tu lagi. Pastu jangan niat je. Buat benda lain. Dah tau salah kan.? Aku marah ni. haha. Ape pun, ingat. Dalam hati kau, memang DIA YANG PERTAMA. Allah S.W.T ...

#Rara

Ehem, sebabkan kau dah tau Allah yang pertama, so kau dah boleh agak siapa yang kedua, ketiga and seterusnya kan.? Aku khas kan entri cinta kita ikut turutan sampai ke cinta manusia. In shaa Allah.. Till next entry, engkorang tunggu je lah kalau aku sempat nanti. :)

No comments:

Post a Comment